DAY BY DAY OF THE CERCLE

Jornada de connectivitat: les claus de la digitalització de les xarxes

February 21, 2024

El Cercle Tecnològic ha repassat des de quatre perspectives diferents quin és l’estat d’aquest servei i quins reptes de futur hi ha en el sector

Aquest dimecres, 21 de febrer, el Cercle Tecnològic ha celebrat la jornada de connectivitat al Movistar Centre de Barcelona, titulada com “La digitalització de les xarxes, un servei per a tothom”. Des de quatre perspectives diferents s’ha analitzat l’estat d’aquest servei i quins són els reptes de futur que s’ha marcat el sector.

La benvinguda institucional ha anat a càrrec de Xavier Sallarès, director del Cercle Tecnològic, que ha destacat que “en un món tan tecnològic i hiperconnectat, aquestes infraestructures esdevenen clau i estratègiques per oferir servies de qualitat a les empreses i a les persones”. L’acte ha estat moderat per Joan Cervera, director de la Xarxa Oberta de Catalunya.

Com a ponents, han participat Jordi Meya, director global de consultoria tecnològica a Nae; Miguel Ángel Sánchez, director gerent a Deutsche Telekom Global Business Iberia; Javier Benítez, Senior Network Architect a Colt Technology Services; i Sara Martínez, Product Manager d’Open Gateway a Telefónica.

Transformació i simplificació. Aquests són dos dels aspectes que ha remarcat Miguel Ángel Sánchez, de Deutsche Telekom, que ha reconegut “que s’està treballant en una optimització de les xarxes i de l’experiència de l’usuari”, impulsant tecnologies com la intel·ligència artificial o la connexió 5G. “Tenim casos d’ús real, la indústria 4.0 està arrancant i venen noves funcionalitats, com la realitat augmentada”, ha afegit.

Javier Benítez, de Colt, ha posat el focus en l’evolució assenyalant que “portem 15 anys com a indústria intentant transformant-nos i l’expectativa és poder consumir els serveis de xarxes d’una manera totalment diferent de la que estem acostumats, com si estiguéssim consumint serveis al núvol”. També ha comentat que “volem que els serveis siguin completament autònoms, on el client tingui el control absolut sense la necessitat d’una interacció personal”.

Per part de Telefónica, Sara Martínez, ha explicat que la millora de la qualitat de la xarxa en temps real és quelcom revolucionari. “Ja estem treballant aquestes capacitats amb desenvolupadors i companyies ‘deep tech’ per crear nous serveis i evolucionar els ja existents”, ha apuntat, alhora que ha resumit en tres les claus de l’èxit: la simplificació cap a l’usuari, el fet de ser multioperador i l’estandardització.

Jordi Meya, de Nae, ha ofert una perspectiva ciutadana del servei, que ha qualificat l’accés com a “pràcticament universal”. Per una banda, ha subratllat el preu accessible, mentre que, per l’altra, ha posat en valor la feina de Catalunya per tenir una bona xarxa de fibra òptica i oferir una cobertura molt extensa. “Aquest procés de digitalització ajuda que cadascun dels proveïdors es pugui centrar en allò que realment és rendible per al seu negoci”, ha explicat.