FOCUS

Dies per aprendre jugant...

27 de desembre de 2022

S’apropa l’època de l’any en què repensem amb més intensitat quines joguines i recursos oferim i regalem a les nostres criatures i fins a quin punt són educatives. Per això, un any més, proposem una selecció de recursos i joguines que estimulen als i les menudes de casa a formar-se en les matèries científiques, tecnològiques, artístiques i matemàtiques.

 

Jocs de ciències i matemàtiques

 Comencem amb una eina que és tan antiga com les primeres civilitzacions humanes enteses com a tal, perquè es creu que ja es trobava a les primeres comunitats de l’actual Xina, i ha acompanyat l’ésser humà en la seva aproximació a l’aritmètica. Ens referim a l’àbac, que en una versió senzilla i acolorida, pot ser una magnífica eina d’aprenentatge dels mètodes més bàsics de comptar, i l’ús del qual és pertinent a partir de l’any de vida. Es tracta, doncs, d’un instrument ideal per introduir els i les nenes en el món de les matemàtiques més fonamentals.

 La següent proposta és un joc d’imants diversos, de formes, mides i colors, que permet als infants anar-se endinsant en l’existència de diferents tipus de matèries, d’elements com el ferro o l’acer, que tenen la propietat d’atraure’s o repel·lir-se. Una forma senzilla de jugar amb els camps magnètics i els jocs entre cossos de característiques similars, però funcionaments variables

 Els jocs d’imants adopten diversos formats, però un dels possibles és el que ofereix l’empresa Learning Resources Inc. amb el conjunt Magnets! Activity Set, que promou també la comprensió causa-efecte i la recerca de solucions a problemes.

L’ús d’aquesta joguina es recomana a partir dels tres anys i fins a almenys els 7 o 8 anys.

Enllaç a vídeo

En una línia similar hi ha el KidzLab Anti-gravity Mag Lev, que és tal com el nom indica, un paquet d’artefactes que permeten experimentar amb la gravetat, a partir del magnetisme i d’objectes quotidians també, jugant amb la física quotidiana que experimentem dins l’atmosfera terrestre, que és el primer pas per entendre també les òrbites, i per tant una física de l’univers.

 Amb la següent proposta, les criatures s’introdueixen de forma molt essencial a la codificació a través d’activitats no digitals que involucren el seu cos i les posicions d’aquest, i que impliquen el control d’habilitats motores i el desenvolupament del pensament. Let’s go code permet jugar de forma individual o en grups reduïts de criatures a partir de 5 anys.

Enllaç a vídeo

 

Jocs virtuals i d’electrònica

 En aquesta llista no hi pot faltar alguna proposta de robòtica, i una de les que sembla tenir més èxit és el kit 12 en 1 de robots solars amb el qual, a partir de prop de 200 peces, les criatures poden construir fins a 12 tipus de robots el mecanisme dels quals s’activa amb energia solar. Els diferents robots que poden conformar-se es desplacen pel medi terrestre, però poden també moure’s pel medi aquàtic si els panells solars estan prou carregats.

La mateixa joguina permet a les criatures a partir de 8 anys, doncs, desenvolupar les seves habilitats creatives des de la construcció, la imaginació, i mitjançant la coordinació mà-ull. Hi ha diverses marques, entre les quals es compta, per exemple, la de l’empresa Dreamy Cubby.

 

D’entre els jocs, per últim, destaquem un joc que uneix el món físic i el virtual i que ho fa partint d’un taulell convencional on les peces van configurant personatges i escenaris que després poden ser traslladats a un entorn virtual a través d’una aplicació, desenvolupant un videojoc de pròpia creació. La proposta és de Mattel, i s’anomena Bloxels Builders, però hi ha altres versions amb objectius equivalents. Aquest tipus de joguines que combinen tecnologia i creativitat permeten als infants jugar als rols de dissenyadors, programadors i jugadors de les seves creacions.

 

Hi ha moltíssimes propostes més que podrien ser incloses, com les que apareixen a aquesta guia didàctica. Però a més, hi ha tota la cultura maker trobant els seus espais de creació pròpia. Un cas a mencionar podria ser el programa de modelatge i programació 3D TinkerCad, que amb un entorn intuïtiu i força senzill, permet que petits i grans s’endinsin en la creació de dissenys en 3D. Un altre, diferent, però interessant d’igual manera, seria el d’iniciatives didàctiques casolanes a través de projectes educatius senzills que traslladen la creació de ginys tecnològics a l’àmbit domèstic podent experimentar diferents habilitats STEAM a partir del reciclatge de materials que trobem a les llars. Un darrer exemple podria ser el proposat per una parella de pedagogs de Paraguay que van crear Espacios de ser.

 

Jocs il·lustrats

 Per acabar aquesta llista de propostes queda reservat un altre tipus de recurs, aquest cop visual: la col·lecció de llibres il·lustrats “què s’amaga dins...?” i que inclou la fauna i flora del bosc, el mar, així com les parts del cos humà o les constel·lacions del cel. Tot plegat és una proposta de la il·lustradora catalana Aina Bestard, que combina coneixement de biologia diversa i astronomia, amb el joc òptic d’anar descobrint els diversos elements que componen els entorns a partir de lupes que destrien els colors (verd, vermell o blau) i permeten anar descobrint a poc a poc els fascinants mons en els que habitem.