Dia a dia del Cercle

Mentories d’alt nivell per no perdre el talent TIC pel camí

18 de gener de 2023

La tercera edició de les beques ApadrinaTIC del Cercle Tecnològic busquen acompanyar els universitaris en el seu primer contacte amb el món professional

Any rere any, el sector TIC català clama per la manca de talent qualificat que experimenta la indústria: més del 80% de les empreses creu que podria millorar la seva facturació si disposés dels professionals necessaris, d’acord amb el darrer Baròmetre del sector tecnològic a Catalunya. En aquest context, les universitats i els centres de formació són una peça clau per assegurar “la sostenibilitat del sector a curt, mitjà i llarg termini”, segons la vicepresidenta de vendes de T-Systems i patrona del Cercle Tecnològic, Rosa Maria Rodríguez. I per mantenir aquesta flama encesa i evitar “perdre talent TIC pel camí”, el Cercle Tecnològic ha llançat la tercera edició de les beques ApadrinaTIC, un programa de mentoria i ajudes econòmiques destinat a alumnes de graus i màsters tecnològics. Aquesta iniciativa, que enguany assoleix un rècord en participants, ajuda els joves a sufragar els costos econòmics dels estudis i se’ls acosta al món professional amb activitats divulgatives i una tutorització personalitzada.

Un dels estudiants que ha format part de la segona edició del programa ApadrinaTIC és Toni Garcia, que està cursant el grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El jove explica que un dels principals aprenentatges que ha extret de la mentoria és la importància de la flexibilitat: “Quan comences els estudis, tens la pressió d’haver de decidir què fer en el futur, però ens hem d’adaptar, i més en el sector en què estem”. També li ha servit per entrar en contacte amb el sector català de les telecomunicacions, que està format per empreses que desconeixia abans d’entrar en la iniciativa. “La universitat se centra molt a aprovar els exàmens i no et dona l’oportunitat de dinamitzar amb els companys, però aquí hi ha un ambient de treball que sí que existeix, que no és tan individual”, afegeix l’estudiant de la UPC.

El seu mentor durant el programa ha estat el gerent de l’àrea d’administracions públiques de la consultora tecnològica Minsait, Joaquim Sanahuja, per a qui l’experiència ha servit per “entendre el punt de vista de les noves generacions”. El professional, que repetirà en la tercera edició com a mentor, creu que és important “ser flexible i no anar amb un pla preconcebut”, ja que cal “conèixer els dubtes i inquietuds de l’estudiant i treballar en aquesta línia”. Garcia també participarà en la nova edició, però en aquesta ocasió ho farà amb un nou mentor, per així conèixer noves experiències dins del món empresarial.

Mentoria adaptada a les necessitats dels alumnes

La tercera edició del programa ApadrinaTIC arrancarà a mitjan mes de febrer i s’estendrà fins al mes de maig, per evitar coincidir amb la temporada d’exàmens dels estudiants. Durant aquest període, cada participant tindrà assignat un tutor d’una de les 18 empreses que participaran enguany, entre les quals es troben companyies com Cisco, Parlem, Basetis o Colt, entre altres. “Cada estudiant té una relació diferent i el mentor guia l’orientació, tant professional com d’aspectes de soft skills”, explica Rodríguez, qui també és la responsable del programa ApadrinaTIC. Els organitzadors donen unes pautes bàsiques, com el nombre de sessions de tutoria recomanades durant els tres mesos de la iniciativa, però es dona llibertat als professionals perquè guiïn els joves en funció de les seves necessitats.

Rosa Maria Rodríguez: “Cada estudiant té una relació diferent i el mentor guia l’orientació, tant professional com d’aspectes de ‘soft skills’”

A diferència de les mentories, les activitats divulgatives estan obertes a tots els participants sigui quina sigui l’empresa que els tutoritza, fins i tot també a companys del grau o el màster universitari. Aquestes propostes es divideixen en tres temàtiques: un primer bloc orientat al coneixement del món empresarial, un segon sobre tecnologies específiques i un darrer amb activitats vivencials dins de cada empresa. L’any passat, el programa ApadrinaTIC va oferir al voltant d’una trentena de formacions i visites a instal·lacions, però després d’escoltar el feedback dels alumnes, en la tercera edició s’ha decidit reduir-ne el nombre i racionalitzar-ne millor els continguts. “No donava temps d’assistir a totes les activitats perquè moltes es concentraven en un mateix mes, i això em va fastiguejar perquè no vaig poder anar a algunes en què volia assistir”, reconeix Garcia.

Rècord de participació

La primera i la segona edició d’ApadrinaTIC van comptar amb una participació de 17 i 31 alumnes, respectivament, però pel nou programa la xifra de candidatures ha escalat fins als 64 alumnes. La previsió inicial era obrir unes 50 places per a la iniciativa, de manera que caldrà valorar si s’augmenta o es manté el nombre. En qualsevol cas, els criteris de selecció són diversos i tenen en compte des de l’expedient acadèmic fins als costos econòmics del grau. També es discrimina positivament les candidates femenines, amb la intenció de solucionar la bretxa de gènere en un sector TIC en què només un 26,4% de les treballadores són dones, d’acord novament amb el Baròmetre.

Un altre aspecte que també es té en compte a l’hora de repartir les beques són les dificultats econòmiques. “Els crèdits tecnològics són especialment cars, i això genera una barrera. El que és normal és que hi hagi crèdits de repetició que apugen el preu. Per això ens hem orientat a ajudar-los en aquest sentit i que siguin compatibles amb les beques ministerials”, assenyala Rodríguez. Per aquesta edició, els impulsors calculen disposar d’un fons similar al del 2022, en què es van repartir 30.000 euros aportats per les empreses participants.