Dia a dia del Cercle

Trencant la bretxa de gènere en tecnologia: parlen les becades de l’Escola de Programació de la UOC

7 de març de 2024

"La iniciativa d’apropar el món de la programació a més dones és fonamental per tancar la bretxa digital i crear un entorn més divers i inclusiu en la indústria tecnològica"

“Em fascina la capacitat que té la programació per resoldre problemes de manera eficient i crear solucions innovadores. La iniciativa d’apropar el món de la programació a més dones és fonamental per tancar la bretxa digital i crear un entorn més divers i inclusiu en la indústria tecnològica”. Són paraules de Carmen Leonor Briceño, enginyera tècnica en informàtica de gestió i una de les noies que ha cursat estudis a l’Escola de Programació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) gràcies a una beca que han ofert conjuntament la UOC i NTT DATA, empresa de consultoria tecnològica que s’ha aliat amb la Universitat per promoure el talent femení en l’àmbit tecnològic i ajudar a cobrir la gran demanda de professionals de la programació que hi ha al mercat.

La Carmen és una de les vint-i-cinc noies que s’han beneficiat d’aquestes beques, que financen el 90 % del cost de la matrícula dels estudis, en els quals s’han format durant un semestre en els llenguatges de programació JavaScript i Python. A més de la formació en aquestes disciplines, les estudiants han participat en dos webinars realitzats per NTT Data per conèixer com és el treball habitual dels programadors i les competències més valorades en aquests professionals, a més de com preparar-se per a processos de selecció. L’empresa japonesa també entrevistarà algunes estudiants amb vista a una possible incorporació a l’empresa.  

Natalia M. García Luna, enginyera en Sistemes d’Informació amb estudis de Direcció i Administració d’Empreses i de Big Data Analytics, afirma que ha estat “una gran experiència estudiar a l’Escola de Programació de la UOC”. “He pogut fer-ho al meu ritme, la qual cosa és una bona opció per conciliar els estudis amb la feina i la vida personal. Valoro molt el suport del professor i la tutora de l’aula, que és fonamental en un procés d’aprenentatge. La recomano a tothom que vulgui estudiar un llenguatge de programació, sigui des de zero o per adquirir més nivell”.

El perfil de Sara Galera Naranjo és diferent del de la Carmen i la Natàlia, que ja tenien estudis relacionats amb la informàtica. Galera va estudiar Mitjans Audiovisuals i va fer un màster en Experiència d’Usuari i Disseny d’Interacció. Accedir a la possibilitat de formar-se com a programadora amb aquesta beca li permetrà enfocar la seva carrera a un tema que l’interessa especialment, l’accessibilitat i  la creació de productes digitals accessibles. “Com a dissenyadora UX/UI sovint veig dissenys molt atractius visualment, però que no es poden desenvolupar tècnicament. Els coneixements en programació adquirits a la UOC em permetran evitar aquests imprevistos perquè, d’entrada, ja sabré si aquell disseny és funcional o no”, explica. La Sara opina que aquests estudis l’ajudaran a ser “un perfil més polivalent en el món laboral”.

 

Trencar la bretxa de gènere en un sector tradicionalment masculí

La col·laboració entre la UOC i NTT DATA vol contribuir a fomentar el talent femení en l’àmbit tecnològic i oferir oportunitats perquè més dones puguin treballar com a programadores, una professió on la majoria dels professionals són homes. Com diu Carmen Leonor Briceño, la iniciativa “demostra un compromís genuí amb la inclusió i l’equitat de gènere. Estic agraïda per aquesta oportunitat i per l’impacte positiu que té en el meu desenvolupament professional i a la Comunitat”.

Per la seva banda, Natalia García assegura que “oportunitats com la que ofereixen la UOC i NTT DATA són fonamentals per fer avançar la igualtat de gènere i construir un futur més inclusiu i equitatiu”. Sara Galera afirma que, malgrat que “professions com la de programador no tenen gènere, tradicionalment han estat concebudes pel gènere masculí. Iniciatives com aquestes poden animar les noies a començar a construir una carrera laboral en aquest sector”.

Les vint-i-cinc noies becades poden continuar formant-se durant el pròxim semestre per aconseguir un nivell més elevat com a programadores i incorporar-se a un mercat laboral molt necessitat de perfils com els seus.